به سامانه فروش آنلاین خدمات گردشگری کیش خوش آمدید # رزرو ویژه تمامی کشتی های تفریحی کیش # آخرین به روز رسانی سایت ۱۴۰۳/۲/۱۶
img
img
blog

۱۴۰۲/۸/۱۷

ژئو پارک جزیره قشم

ژئو پارک چیست؟

اصطلاح "ژئوپارک" به منطقه‌های خاصی اشاره دارد که به دلیل اهمیت‌های زیستی، زمین‌شناسی، فرهنگی یا تاریخی خود به عنوان منطقه‌های محافظت‌شده یا جاذبه‌های گردشگری معروف هستند. ژئوپارک‌ها معمولاً دارای تنوع زیستی و زمین‌شناسی فراوانی هستند. این مناطق می‌توانند زیستگاه‌های مختلفی برای گیاهان و جانوران ایجاد کنند و دارای ویژگی‌های جذابی مانند آبشارها، غارها، تپه‌های مرجانی و... ژئوپارک‌ها معمولاً تحت حمایت سازمان‌های بین‌المللی مانند یونسکو قرار می‌گیرند و به عنوان نمایندگان مهمی از توازن بین حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار عمل می‌کنند.

 

تاریخچه ی ژئو پارک جهانی قشم

تاریخچه ژئوپارک جهانی قشم بسیار جالب است. این ژئوپارک به عنوان یکی از اعضای شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو در ایران شناخته می‌شود. این ژئوپارک به تاریخ‌های مختلف در طول تاریخ خود تغییر کرده و افزایش یافته است. در سال 2000، ایده ایجاد شبکه ژئوپارک‌های اروپایی توسط چهار کشور آلمان، فرانسه، اسپانیا و یونان مطرح شد. شبکه ژئوپارک های جهانی در سال 2004 با مشارکت 17 ژئوپارک اروپایی و 8 ژئوپارک از چین شکل گرفت. و اکنون دارای 195 عضو از 48 کشور است. در سال 1385، ژئوپارک جهانی قشم به عنوان یک محدوده با مساحت 300 کیلومتر مربع در غرب جزیره قشم به ثبت رسید. در اردیبهشت ماه سال 1396، محدوده ژئوپارک قشم گسترش یافت و کل جزیره قشم به علاوه جنگل‌های حرا در شمال جزیره قشم و جزیره هنگام در جنوب به عنوان محدوده ژئوپارک جهانی قشم به ثبت رسید. در حال حاضر، ژئوپارک جهانی قشم با مساحت 2063 کیلومتر مربع یکی از ژئوپارک‌های با سابقه در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه است.

"هشتگ 724 به شدت توصیه می‌کند ژئوپارک قشم را در لیست مقصد‌های سفر خود قرار دهید تا از تجربه‌های هیجان‌انگیز و جذاب این منطقه بهره‌مند شوید."

 

سایت‌های مختلف ژئوپارک قشم

جزیره قشم به عنوان یک محیط مرزی بین دو اکوسیستم دریایی متفاوت، قراردارد. ژئوپارک جهانی قشم دارای 24 ژئوسایت است. این ژئوسایت‌ها از نظر زیست‌گردانی، زیبایی طبیعی، تاریخ، فرهنگ و مناظر طبیعی متنوعی را شامل می‌شوند. در ادامه با هشتگ 724 همراه باشید تا شما را با سایت‌های مختلف ژئوپارک قشم، تاریخچه و ویژگی‌های جذاب آن آشنا کنیم. این سایت ها عبارتند:

 

تنگه چاهکوه قشم

تنگه چاه‌کو یکی از جاذبه‌های ژئوپارک قشم در ایران است. این تنگه‌ها در این منطقه به طور عمود برهم قرار گرفته‌اند و در بعضی از نقاط، عرض آن‌ها به کمتر از یک متر می‌رسد. تنگه چاه‌کو از لایه‌های ماسه‌سنگ تشکیل شده است و در بعضی قسمت‌ها دارای حفره‌های شگفت‌انگیزی است وهمچنین در این تنگه‌ها، چاه‌هایی به منظور ذخیره‌سازی آب باران حفر شده‌اند که این مسئله منجر به نام تنگه "چاه‌کو" شده است.

 

دره تندیس‌ها قشم

دره تندیس‌ها یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبا در جزیره قشم است. این دره در فاصله حدود 5 کیلومتری ساحل جنوبی جزیره قشم قرار دارد و تاریخچه طبیعی طویلی دارد. دره تندیس‌ها در گذشته در میان دریا واقع بوده و با عبور زمان و اثر فرسایش سنگ‌ها، شکل‌های منحصر به فردی را ایجاد کرده‌اند که به تندیس‌ها و مجسمه‌های عظیم‌الجثه شبیه می‌شوند.

 

دره ستارگان قشم

دره ستارگان یکی از جاذبه‌های بسیار زیبا و معروف در جزیره قشم است. این دره در فاصله حدود 15 کیلومتری از جزیره قشم، در نزدیکی روستای برکه خلف واقع شده است. این دره از لایه‌های رسوبی و نرم تشکیل شده است، که به وسیله لایه‌ای از ماسه‌سنگ پوشانده شده‌اند. در این منطقه، می‌توانید ستون‌های عظیم، مخروط‌های سوزنی‌شکل، حفره‌های متعدد و اشکال طبیعی متنوع دیگر را مشاهده کنید. دره ستارگان به علت ساختار ژئومورفولوژیکی خاص خود، به عنوان یکی از سایت‌های اصلی ژئوپارک قشم شناخته می‌شود.

 

کورکوراکوه قشم

کورکوراکوه یکی دیگر از سایت‌های ژئوپارک قشم است که برای دیدن آن باید به شرق روستای گیاهدان در فاصله ۲۵ کیلومتری قشم بروید. فرسایش آب‌های جاری و باد به مرور زمان باعث شده تا در آن مکان، بین تپه ماهورها، دره‌ها و تنگه‌هایی به وجود بیاید که به آن‌ها بدبوم، بدلند و هزار دره می‌گویند. اشکال چشم‌نواز و شگفت‌انگیز ژئوسایت کورکوراکوه، سوژه‌های نابی برای عکاسی در اختیارتان می‌گذارد.

 

غار نمکدان قشم

غار نمکدان یکی از عجایب هفتگانه جزیره قشم در خلیج فارس است و یکی از جاذبه‌های ژئوپارک قشم محسوب می‌شود. این غار در فاصله تقریباً ۱۰۰ کیلومتری شمالی قشم قرار دارد. غار نمکدان طولانی‌ترین غار نمکی در دنیا و بیش از ۵۰۰ میلیون سال عمر دارد. ویژگی بارز این غار، وجود قندیل‌های نمکی و کفپوش‌های کریستالی در سراسر آن است که زیبایی و شکوه خاصی به محیط ایجاد می‌کند.

 

تنگه کریان قشم

تنگه کریان به عنوان یکی از مناطق طبیعی زیبا و خاص در جزیره قشم شناخته می‌شود. این منطقه در دل کوه‌های دولاب واقع شده و در گذشته به عنوان منبع آب شیرین برای مردم منطقه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

 

پهنه‌های گلی قشم

پهنه‌های گلی یکی دیگر از اکوسیستم‌های بسیار حساس و منحصر به فرد در جزیره قشم هستند. این مناطق در سواحل جزیره واقع شده و به عنوان محیط‌های مهمی برای حیات دریایی و طیور آبزی محسوب می‌شوند. پهنه‌های گلی با ویژگی‌هایی از جمله خاک‌های نرم و گلی، تنوع زیستی فراوان، و امکان پرورش آبزیان و میگوها شهرت دارند.

 



ساحل کرق قشم

ساحل کرق یکی از مناطق جذاب و ارزشمند ژئوپارک قشم است که تقریباً ۵ کیلومتر طول دارد. این ساحل به عنوان یکی از سواحل شنی و بکر جزیره شناخته می‌شود و دارای ارزش اکولوژیکی بالایی می‌باشد.

 

دره قاضی قشم

دره قاضی یک منطقه بسیار جالب و جذاب در غرب جزیره قشم است. این منطقه از صخره‌های عمودی، اشکال هندسی مختلف و پلکان‌های قدیمی تشکیل شده است. دره قاضی به عنوان یک منطقه آموزشی و تحقیقی مهم در زمینه علوم زمین و محیط زیست شناخته می‌شود.

 

تنگه عالی قشم

تنگه عالی یک منطقه زیبا در نزدیکی تنگه چاهکوه و در جنوب روستای چاهو شرقی قرار دارد. یکی از عوامل جذابیت تنگه عالی، وجود شیارها و حفره‌ها در دیواره‌های تنگه است که به این منطقه زیبایی و جذابیت اضافه می‌کند. تنگه عالی همچنین با نام‌های تنگه آب‌نما و سنگ آب هم شناخته می‌شود.

 

بصیرا قشم

بصیرا یکی از زیباترین مناطق ژئوپارک قشم است. این منطقه در غرب جزیره قشم واقع شده و شکل‌های ژئومورفولوژیکی متنوع این منطقه، اشکال پلکانی و تپه‌های مرتفعی که با درختان و گیاهان پوشیده شده‌اند، مناظر بسیار زیبا و جذابی را ایجاد کرده‌اند. بصیرا یک مقصد عالی برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی، کوهنوردی و عکاسی است.

 

چاکاویر قشم

تنگه چاکاویر یکی از جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده جزیره قشم است که باید حتماً به آن سر بزنید. این تنگه در فاصله حدود ۹۰ کیلومتری از قشم واقع شده است. برای بازدید از تنگه چاکاویر بهتر است با تورهای گردشگری و لیدرهای حرفه‌ای به این منطقه بروید تا از راه‌ها و مسیرهای بهترین و ایمنی برای گشت و تفریح در این تنگه بهره‌مند شوید.

 

جزایر ناز قشم

جزایر ناز به واقعیت یکی از مقاصد بسیار جذاب در قشم تبدیل شده‌اند. این جزایر کوچک و صخره‌ای که در وسط خلیج فارس واقع شده‌اند، جذابیت خاصی دارند. یکی از نکات جالب درباره جزایر ناز، این است که در برخی ساعات روز در زمان جزر و مد، می‌توان با پای پیاده یا با خودرو به این جزایر دسترسی داشت.

 

ژئو لینک قشم

ژئو لینک یکی از مناطق مهم در ژئوپارک قشم است که نمایشگاهی از پدیده‌های زمین‌شناسی مرتبط با فرسایش و تاقدیس را ارائه می‌دهد. این منطقه در نزدیکی سواحل جنوبی جزیره قشم واقع شده است. در این مکان می‌توانید به عمق پدیده‌های زمین‌شناسی نفوذ کرده و پدیده‌هایی چون فرسایش و تاقدیس را بیشتر بررسی کنید.

 

باسعیدو قشم

روستای باسعیدو که همچنین به نام "باغ سعیدو" هم شناخته می‌شود، یکی از مناطق گردشگری و بخشی از ژئوپارک قشم به شماره می اید. این روستا به عنوان آخرین نقطه جغرافیایی جزیره شناخته می‌شود. در این منطقه می‌توانید آثار تاریخی مانند گورستان، انبار زغال سنگ و مهمانسرا از دوره‌های گذشته را ببینید.

 

خلیج دیرستان قشم

خلیج دیرستان در جنوب جزیره قشم واقع شده و یکی از مناطق ساحلی زیبا و توریستی این جزیره است. این خلیج همچنین به نام "خلیج دلفین‌ها" نیز شناخته می‌شود. در آبهای خلیج دیرستان می‌توان ماهی‌های زینتی و انواع لاک‌پشت‌های دریایی را مشاهده کرد. این منطقه از اکوسیستم ویژه‌ای برخوردار است و برای علاقمندان به غواصی و تجربه حیات دریایی بسیار جذاب است.

 

ساحل تخم گذاری لاک‌پشت‌ها قشم

تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه عقابی بسیار مهم و جالب است. این لاک‌پشت‌ها از گونه‌های در معرض انقراض هستند و برای حفظ و محافظت از آنها، مراقبت و توجه ویژه‌ای نیاز دارند. هر ساله از اواسط اسفند تا اواخر اردیبهشت، در سواحل روستای شیب دراز قشم تخم‌گذاری می‌کنند. این سواحل جزو ژئوپارک به‌حساب می‌آیند.

 



صخره خرچنگ‌ها قشم

صخره خرچنگ‌ها واقع در قشم، در نزدیکی روستای ریگو، به عنوان محل زندگی و پناهگاه برای خرچنگ‌ها شناخته می‌شود. صخره خرچنگ‌ها به عنوان یک جاذبه طبیعی و اکولوژیکی مهم شناخته می‌شود و گونه‌های متعددی از خرچنگ‌ها در این منطقه زندگی می‌کنند.

 

روستای لافت قشم

روستای لافت در جزیره قشم، به عنوان یکی از جاذبه‌های ژئوپارک قشم، در نزدیکی سواحل جنوبی واقع شده است. این روستا به لحاظ تاریخی و فرهنگی اهمیت زیادی دارد و شامل امکاناتی چون نخلستان‌های زیبا، بادگیرها، اسکله باستانی، چاه‌های تلا، قلعه نادری و گورستان‌های تاریخی می‌شود.

 

غار خربس قشم

غار خربس به عنوان یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری در جزیره قشم شناخته می‌شود و دارای تاریخ و ساختار فرهنگی بسیار جالبی است. غار خربس دارای ساختارهای طبیعی فوق‌العاده‌ای است که شامل ستون‌ها، استوالتیت‌ها، و تشکیلات کلسیتیک است. غار خربس به دوران مادها بازمی‌گردد و به عنوان یک مکان مذهبی و پرستشگاه برای آناهیتا، خدایان هنر و جنگ، شناخته می‌شد.

 

تالاب پرندگان دوکوهک قشم

تالاب دوکوهک به عنوان یکی از محیط‌های زیستی مهم جزیره قشم شناخته می‌شود. در این تالاب بیش از ۱۲۰ گونه مختلف از پرنده‌ها و آبزیان به‌طور معمول دیده می‌شوند. این شامل مرغابی‌ها، بلدرچین‌ها، طوطی‌ها و سایر گونه‌های پرنده‌ها می‌شود.

 

موزه ژئوپارک جهانی قشم

موزه ژئوپارک جهانی قشم یک مقصد فرهنگی و طبیعی بسیار جذاب در جزیره قشم است. این موزه به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های ژئوپارک قشم شناخته می‌شود و مجموعه‌ای از جنبه‌های مختلف شامل جانورشناسی، فسیل‌شناسی، صنایع دستی محلی و معرفی جاذبه‌های قشم را در خود جای داده است. در این موزه می‌توانید: بیش از 300 گونه مختلف از جانوران را مشاهده کنید، از کوچک‌ترین پستانداران تا پرندگان تاکسیدرمی‌شده وبا مجموعه‌ای از سنگ‌ها و صدف‌ها در بخش فسیل‌شناسی آشنا می شوید. صنایع دستی و ماکت‌های کوچکی از جاذبه‌های قشم از جمله غار نمکدان و بام قشم را ببینید.

 

بام قشم

بام قشم به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق ژئوپارک قشم از مناظر طبیعی شگفت‌انگیزی بهره‌مند است. این منطقه واقع در بخش مرکزی جزیره قشم قرار دارد و ارتفاع آن بیش از ۱۲۰ متر دارد. از این نقطه بالا، می‌توان چشم‌اندازی فوق‌العاده از ساحل شمالی و جنوبی جزیره، جنگل حرا و دره مجسمه‌ها را تماشا کرد. همچنین، صخره‌هایی با شکل‌های عجیب که به دلیل فرسایش ایجاد شده‌اند، از دیگر جذابیت‌های این منطقه هستند.

 

دره شور قشم

دره شور، که به نام تنگ مکینه یا هوباد شناخته می‌شود، یکی از مناطق زیبا و منحصر به فرد در جزیره قشم است. در این منطقه، قدیمی‌ترین لایه‌های رسوبی جزیره که به نام آهک گوری نیز شناخته می‌شود، قابل مشاهده است. همچنین، بلندترین قله جزیره با ارتفاع حدود ۴۰۰ متر در نزدیکی این دره واقع شده است. وجود چشمه‌های سولفور با خواص درمانی که نقش و نگاری فوق‌العاده به منظره این دره بخشیده‌اند از جذابیت‌های این منطقه هستند.

 

جنگل حرا قشم

جنگل حرا با وسعت حدود ۲۰۰ کیلومتر مربع از جمله مناطق طبیعی مهم ژئوپارک قشم است و از لحاظ زیست‌گردانی و زیبایی طبیعی بسیار مهم و جذاب است. این جنگل دریایی در تنگه خوران، بین جزیره قشم و بندر خمیر واقع شده است. این جنگل در زمان مد آب تا ۹۰ درصد ازدرختان آن در آب فرو می‌روند. این منطقه به عنوان یکی از عجایب طبیعی جزیره قشم و همچنین یکی از جنگل‌های دریایی نادر در جهان شناخته می‌شود.

 

هتل ژئوپارک قشم

هتل ژئوپارک قشم، یک هتل سه ستاره در جزیره قشم است که از سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را آغاز کرده و در سال ۱۳۹۴ بازسازی شده است. این هتل در دو طبقه دارای ۳۰ اتاق و سوئیت است و برخی از اتاق‌ها دارای پنجره‌هایی هستند که به سواحل زیبای خلیج فارس باز می‌شوند.

یکی از مزایای اصلی اقامت در این هتل دسترسی آسان به جاذبه‌های گردشگری مهم قشم از جمله سواحل خلیج فارس، بازار قدیم قشم، موزه ژئوپارک قشم، غار خربس و قلعه پرتغالی‌ها است. همچنین نزدیکی هتل به اسکله ذاکری، امکان سفر با قایق به جزیره هرمز یا بندرعباس را برای مهمانان فراهم می‌کند.

 

آدرس ژئوپارک قشم

ژئوپارک قشم که در غرب جزیره واقع شده است، از شرق به روستای طبل و روستای سلخ، از غرب به روستای گوری، از شمال و جنوب به ساحل جزیره منتهی می‌شود.

 

هشتگ 724

بازدید از جزیره قشم یک تجربه فوق العاده است که شما را به دنیایی از طبیعت زیبا و آبی راه می‌دهد. سایت پشتیبانی هشتگ 724 به تمام سئوالات و نیازهای شما در مورد رستوران ها، تفریحات و تخفیفات قشم پاسخ می‌دهد. شما می‌توانید از خدمات و تخفیفات بهترین تفریحات جزیره قشم در سایت هشتگ 724 بهره‌برده و از آن لذت ببرید. هشتگ 724 با پشتیبانی 24 ساعته، تمام تلاش خود را می‌کند تا سفری به یاد ماندنی را برای شما فراهم کند.

 

طریقه رزرو بلیط برای تفریحات قشم

بعد از اینکه وارد سایت هشتگ ۷۲۴ شدید از قسمت هدر بالا سایت گزینه خدمات گردشگری انتخاب نمایید، و سپس در صفحه باز شده تفریح مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

بعد از آن در صفحه باز شده بعدی تاریخ مورد نظر خود را انتخاب نمایید و سپس بعد از اینکه ساعت و تعداد بلیط ها را انتخاب کردید و بر روی دکمه خرید کلیک کنید، بلیط به تعداد مورد نظر به سبد خرید شما اضافه خواهد شد.

و سپس بر روی ایکون سمت چپ سبد خرید کلیک نمایید و در صفحه بعدی اطلاعات خود را کامل نمایید و با کلیک برروی دکمه خرید نهایی به صفحه درگاه پرداخت هدایت می شوید و بعد از پرکردن اطلاعات بانکی و پرداخت به صفحه چاپ تیکت هدایت می شوید و می توانید تیکت مورد نظر را دریافت کنید.

تعداد نظرات 0

نوشتن نظر برای این پست