به سامانه فروش آنلاین خدمات گردشگری کیش خوش آمدید # رزرو ویژه تمامی کشتی های تفریحی کیش # آخرین به روز رسانی سایت ۱۴۰۳/۲/۱۶
img
img
blog

۱۴۰۱/۸/۱۹

شهر باستانی حریره کیش

 شهر باستانی حریره جزیره کیش

جاذبه های تاریخی و باستانی درمیان همه جاذبه های بی نظیری جزیره کیش آن را به یک مقصد توریستی منحصر به فرد تبدیل می کند. همه ما خیلی خوب می دانیم که شهرهای باستانی باقی مانده روزگاران گذشته اند و می توانند اطلاعات تاریخی مختلفی را در اختیارمان بگذارند. در این مقاله هشتگ 724قصد دارد سری به شهرباستانی حریره بزند و شما را کمی بیشتر با آن آشنا کند. پس همراه هشتگ 724 باشید. و در خرابه های شهر باستانی حریره قدم بزنید، که زمانی مرکز اصلی تجارت بود. در واقع  گردشگران بازدید از شهره باستانی حریره را باید در لیست هنگام بازدید از جزیره کیش قرار بدهند.

 

تاریخچه شهر باستانی حریره جزیره کیش

این شهر تاریخی در شمال جزیره قرار دارد. قدمت این شهر به قرن چهارم هجری قمری می‌رسد. در میانه‌های قرن چهارم بندر تجاری  اقتصادی سیراف ویران شد. بازرگانان جزیره کیش را به عنوان محلی برای تجارت انتخاب کردند. از این رو بندر حریره ساخته شد. شهر حریره با وسعت ۱۲۰ هکتار در کنار دریا و در سواحل خلیج فارس در زمان شکوفایی خود یکی از عمده‌ترین مناطق مهم تجاری و بازرگانی حاشیه خلیج فارس به شمار می‌رفت، و نشان‌دهنده بندری بودن شهر حریر است.

اطراف عمارت‌های شهر حریره باغ‌های زیبا و چند آب ‌انبار و پنج بازار احاطه كرده است. تا قرن دهم از رونق و آبادانی برخوردار بود. بیش از ۸۰۰ سال قدمت دارد. این شهر تاریخی و باستانی در دوران ایلخانی مورد بازسازی قرار گرفت. و بعد از این تاریخ متروک شد. به خاطر موقعیت ویژه شهر حریره از لحاظ تجاری و اقتصادی ساخت بناها به‌صورت قلعه با دیوارهای مستحکم، با ارتفاع 6 متر از سنگ های آهکی و مرجانی بود که برای مقابله با هرگونه حمله احتمالی دزدان دریایی ساخته شده اند. شهرباستانی حریره یکی از بزرگترین، چشمگیرترین و مهم ترین شهرهای باستانی ایران است. اهمیت فرهنگی و تاریخی آن باعث شده است در تاریخ ۱ شهریور ۱۳۷۶ با شماره ثبت ۱۸۸۶ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

امکانات رفاهی شهر باستانی حریره جزیره کیش

محوطه باستانی حریره، براساس نتایج کاوش های باستان‌شناسی انجام شده تا امروز، از بخش‌ها و قسمت‌های مختلفی تشکیل یافته است. مجموعه ساحلی و عمارت اعیانی، حمام، مسجد، تاریخی، کارگاه شیشه‌گری، صنعت و کشاورزی و قنات‌های قدیمی تشکیل شده است.

 

بندرگاه شهر باستانی حریره جزیره کیش

بخش ساحل شمالی جزیره برحسب موقعیت ویژه که در دهانه خلیجی جزیره کیش دارد. که شامل صخره ای مرتفع که ۱۰ متر از سطح دریا بلندتر می باشد. و همچنین 3 خلیج و دماغه یک پلکان سنگی و با چندین مسیر و راهروکه به هم متصل هستند. بهترین مکان برای ساخت اسکله و لنگرگاه در شهر حریره می باشد.

كشتی‌هایی كه بين هندوستان، چین و خليج فارس رفت‌ و آمد می‌کردند در آنجا توقف می کردند.

ساختاراین بندرگاه از سنگ‌های آهکی و مرجانی بوده در کانال‌های افقی و زیرزمینی توده‌های صدف‌ها و گوش ماهی‌های شکار شده را می‌توان دید، که نشانه فعالیت‌های صیادی مخصوصاً تجارت مروارید در گذشته است.

 

 مسجد جامع شهر باستانی حریره جزیره کیش

مسجدجامع حریره با دو هزار متر مربع مساحت با سبک معماری سلجوقی در شهر حریره محل عبادت ومکانی برای تجمع و اسکان پاره وقت بازرگانان بوده. مسجدحریره شامل شبستان، چهار محراب، مناره‌ بلند با پلان دایره‌ای و آب‌انبار می باشد.

 

حمام شهر باستانی حریره جزیره کیش

باستان شناسان معتقدند این حمام با وسعت ۵۰۰ متر مربع یکی از قدیمی‌ترین حمام‌های تاریخی ایران می باشد. این حمام در دوران‌های مختلف ایلخانی و تیموری درطی سه دوره ساخته ،گسترش و مرمت شده.

بخش شمالی حمام باستانی حریره دارای صحن‌های متعدد و حصار، سرتاسر حمام به اتاق کارگران، انبار و بخش خدمات اختصاص داده شده است. سر بینه و گرمخانه و تون حمام دو خزینه کوچک و بزرگ درقسمت جنوبی قرار گرفته و توسط راهروی سر پوشیدهای از آن جدا شده‌است. طبق تحقیقات ظرفیت محدود حمام و قرار گرفتن حمام در بالای تپه‌ای بلند و با در نظر گرفتن دیوار بیرونی و سراسری که تا مجموعه عمارت اعیانی ادامه داشته است، این حمام خصوصی بوده و به یکی از بزرگان شهر حریره تعلق داشته است.

 

خانه اعیانی شهرحریره جزیره کیش

وسعت و فضاهای مختلف و متنوع خانه اعیانی شهر حریره یادآور خانه‌های چند خانوار قدیمی می باشد. این عمارت با ۳۰۰ متر وسعت شامل دو بخش است. یک بخش بزرگ تر و یک بخش کوچک تر می باشد. در خانه اعیانی حریره کیش بخش‌هایی همچون درب ورودی، اتاق شاه نشین، اتاق‌های متعددو حیاط مرکزی وجود دارد. که از تزئینات مختلف گچ بری، کاشی لعاب دار و ستاره‌ای زرین فام و برخوردار بوده‌اند. آثار و اشیا سفالی مختلفی طی کاوش‌های مختلف از این عمارت بدست آمده که بیانگر این است، که این عمارت به یکی از ثروتمندان کیش تعلق داشته‌است.که شامل سفال‌های سلادن با نقوش اژدها، ماهی و گل‌های تزیینی و ظروف لعابدار با نقوش سیاه آبی وظروف چینی مربوط به قرن هشت و نه هجری قمری است.

 

قصر شهر حریره جزیره کیش

طبق مستندات تاریخی و نوشته‌های قدیمی در کنار ساختمان بندرگاه شهره حریره، عمارت حاکم وقت شهر حریره وجود دارد. که مردمان محلی به آن قصر ملک جمشید می‌گویند.

 

کارگاه های صنعتی شهر باستانی حریره جزیره کیش

یکی دیگر از بخش‌های شهر تاریخی حریره، بخش کارگاه صنعتی است. که در مجاورت ساحل قرار دارد، که دارای دو بخش است. برخی از اتاق‌های این قسمت متعلق به کارگاه‌های گرفتن شیره خرما بوده و بخشی دیگر متعلق به تولید شیشه هستند. .

یکی از فضاهای جالب توجه مجموعه صنعتی شهر حریره اتاق با کف شیار دار و شیارهای خاص است که برای به دست آوردن شیره خرما طراحی شده بودند. کف آن از نوع ترکیب پودر سنگ‌های مرجانی و آهک و نوعی ساروج شکل گرفته است.

شیره با عبور از شیارهای موجود در کف در مخزن گوشه اتاق جمع‌آوری می‌شد وبرای انتقال کوزه‌های شیره خرما در ساحل حفره‌های ایجاد کرده بودند، که بتوانند به‌راحتی آن‌ها را به داخل کشتی‌ها ببرند.

کارگاه‌‌های تولید شیشه بخش دیگر از شهر حریره هستند. این مجموعه دارای فضایی است که در آن‌ها کوره‌های شیشه‌گری دیده می‌شود.

 

تاسیسات آبی شهر باستانی حریره جزیره کیش

در قسمت شرق شهر شش چاه‌ و چهار چاه در داخل مجموعه که به صورت زنجیره چاه‌ها بهم متصل هستن و مجموعه عظیمی از آب انبارها وقنات ها به وجودآوردند. این آب‌انبارها به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که چند نفر به ‌راحتی می‌توانند در آن راه بروند.

 

علت نامگذاری شهر باستانی حریره جزیره کیش

روایت‌های مختلفی درباره نامگذاری شهر باستانی حریره می باشد.برخی اسم این شهر را نام بانویی می دانند به نام حریره  که روزگاری بر این شهر حکومت می‌کرد. و در بسیاری از نسخ و کتب قدیمی شهر باستانی حریره شهری آباد و با شکوه پر جنب و جوش، ثروتمند، زیبا و سرسبز یاد شده است. به واسطه همین سرسبزی ها و آبادانی، این شهر با عنوان حریره شناخته می شد.

 

جاذبه‌های گردشگری اطراف شهر باستانی حریره جزیره کیش

در نزدیک شهر حریره، شهر زیرزمینی کاریز، آب‌انبار کیش یا آب‌انبار دو قلو کیش، مرکز خرید دامون، کلوپ دریایی آکواریوس می باشد.

 

آدرس شهر باستانی حریره جزیره کیش

جزیره کیش، شمال جزیره کیش، بلوار میرمهنا، بلوار المپیک، میدان حریره، خیابان کرانه

 

ساعت بازدید شهر باستانی حریره جزیره کیش

از ساعت10:00صبح الی 10:00شب

 

بهترین تفریحات دیگر جزیره کیش

هشتگ 724 برای راحتی و مطابق سلیقه ی شما پر طرفدارترین و بهترین تفریحات جزیره کیش که شامل: شهر زیرزمینی کاریز، آب‌انبار کیش یا آب‌انبار دو قلو کیش، مرکز خرید دامون، کلوپ دریایی آکواریوس و ... را معرفی کرده و شما با انتخاب بی نظیرتان بهترین سفر را برای خود و خانواده تان با خرید بلیط آنلاین از سایت هشتگ 724 رقم میزنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعداد نظرات 0

نوشتن نظر برای این پست