به سامانه فروش آنلاین خدمات گردشگری کیش خوش آمدید # رزرو ویژه تمامی کشتی های تفریحی کیش # آخرین به روز رسانی سایت ۱۴۰۳/۲/۱۶
img
img
blog

۱۴۰۱/۸/۲۲

لاک پشت های دریایی جزیره کیش

لاک پشت هاي دريايي جزیره کیش

جزیره کیش یکی از پرهیاهوترین و گردشگرپذیرترین جزایر توریستی در جنوب ایران می باشد. همواره میزبان خیل عظیم گردشگران و مسافران ایرانی وخارجی است. در ساحل های این جزیره جذابیت و زیبایی خاصی وجود دارد. یک موقعیت استثنایی و یکی از جاذبه های منحصر بفرد جزیره کیش منظره‌ها ی صحنه تخم‌گذاری و سر از تخم در آوردن لاک پشت‌ های برای همه گردشگران در مرکز حفاظت و مونیتورینگ لاک پشت ها می باشد. هشتگ 724 تماشای نزدیک چرخه زندگی لاک پشت ها در مرکز حفاظت و مانیتورینگ کیش را به شما پیشنهاد می کند.

 

 

حفاظت و مونیتورینگ لاک پشت هاي دريايي جزیره کیش

حفاظت و مونیتورینگ لاک پشت ها یک محوطه دریایی رسمی محافظت شده است. اقدام برای تاسیس این محوطه از اسفند سال ٨٥ در مساحتی به طول تقريبي ٨٠٠ متر از نوار ساحلي جنوب جزيره به منظور حفظ ارزش غنی محیط زیست منطقه حفاظت از لاک پشت های دریایی و جاذبه های گردشگری آن انجام شد.

از اقدامات مرکز حفاظت و مانیتورینگ لاک پشت های دریایی کیش دمای هوا، ثبت جزر و مد، علامت گذاری، اندازه گیری و شمارش تخم ها و نوزادان لاک پشت، اندازه گیری لاک پشت ماده است. و تا کنون تعداد لانه هاي حفاظت شده لاک پشت های کیش به ۳۵ لانه رسیده است. و محیط بانان به صورت ۲۴ ساعته از نوزادان لاک پشت و لانه های آن ها حفاظت می کنند. نوزادن لاک پشت به طور غريزي به سمت نور ماه حركت مي كنند، هر ساله اداره محیط زیست کیش با هماهنگی شرکت آب و برق چراغ هاي برق جاده جهان در مجاورت منطقه حفاظت شده جنوب جزیره کیش را خاموش می کند. و نوزدان لاک پشت را به سمت دریا هدایت می کنند

 

 

علت انقراض و دشمن لاک پشت هاي دريايي جزیره کیش

اصلیترین دلایل انقراض لاک پشت‌های بهبود صنعت گردشگری در این جزیره، بر روی زندگی این لاک پشت ها تاثیر منفی گذاشته است. تخریب زیستگاه‌ها و آلودگی‌های دریاها، به دلیل برداشت بیش از حد تخم‌ها، شکار و صید تصادفی توسط کشتی‌های ماهیگیری، تغییرات آب‌ و هوا شرایط محیطی دلایل دیگر برای انقراض لاک پشت ها دریایی است. تغییر دمای شن و ماسه بر جنسیت جوجه‌ها تاثیر گذاشته است و تعداد ماده کمتر می شود. این نوزادان در هنگام تاریکی از تخم بیرون می‌آیند، اما اگر تا قبل از روشنایی روز به آب نرسند توسط جانورانی مثل پرندگان و خرچنگ‌ها و دیگر شکارچیان شکار می‌شوند. این مسئله موجب کاهش جدی در تعداد لاک پشت‌های به سن بلوغ رسیده می‌شود. در این مرحله هم محیط‌بانان و متخصصان در مرکز مونیتورینگ لاک پشت‌های آبی کیش مراقب لاک پشت ها هستند و از مکان تخم‌گذاری آن ها محافظت می‌کنند تا در این مسیر شکار نشوند.

 

گونه هاي ساکن لاک پشت هاي دريايي جزیره کیش

لاک پشت یکی از جالب ترین موجوداتی است که روی زمین زندگی می کند و گونه های مختلف آن تمام دنیا را پوشانده است. لاک پشت ها انواع مختلفی دارند تنها وجه مشابه لاک ها آن ها می باشد که همیشه به دوش آن هاست. در جزیره کیش چند گونه لاک پشت زندگی می کند. معروف ترین ها آنها : لاک پشت پشت سبز، لاک پشت نوک دار یا پوزه عقابی و لاک پشت چرمی

 

لاک پشت پشت سبز

لاک‌ پشت پشت سبز جثه‌ اش بزرگتر از لاک پشت منقار عقابی است. و پر جمعیت‌ترین گونه لاک پشت های دریایی می باشند. لاک پشت های پشت سبز گیاه‌ خوار هستند. معمولا برای تغذیه به آب های کیش می آیند. لاک پشت های پشت سبز در واقع به خاطر رنگ سبز پوست‌شان نام‌گذاری می‌شوند. لاک پشت پشت سبز هنگام غروب، به صخره های سنگی می آیند.

 

لاک پشت پوزه عقابی

منقار عقابی گونه‌ای لاک‌پشت های دریایی از تیره باخه‌ایان است که به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد. پوزه این لاک‌پشت برای بیرون کشیدن غذای اصلی خود یعنی اسفنج دریایی از لابه‌لای مرجان‌ها به شکل منقار عقاب درآمده و از این رو لاک‌پشت پوزه‌عقابی یا منقارکوتاه نامیده شده‌است. اما غذای اصلی‌شان اسفنج دریایی است. لاک پشت های نوک عقابی در آب‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری و در میان صخره‌های مرجانی یافت می‌شوند. و فقط برای تخم گذاری به ساحل جزیره کیش می آیند.

لاکپشت های عقابی‌ پس از رسیدن به مرحله اقیانوسی، نوعی وفاداری را نسبت به منطقه زندگی از خود نشان می‌دهند. لاک پشت ها تنها برای تخم گذاری به زادگاه‌شان جزیره کیش باز می‌گردند. لاک پشت مادر هر دو تا چهار سال یکبار برای لانه‌ سازی به سواحل شنی می آیند. فرایند تخم‌گذاری و تولد لاک پشت‌ها عقابی از اواخر اسفندماه تا اواسط خرداد ماه ادامه دارد. در هر فصل بطور متوسط سه بار و با فاصله زمانی ۱۵ روز یک بار تخمگذاری می کنند. در زمانی حدود ۳۰ دقیقه تقریباً ۱۰۰ تخم می‌گذارد و در عمق 30 سانتی‌متری از سطح زمین پنهانشان می‌کند.

در نهایت بعد از گذشت 7 الی 8 هفته موجوداتی به شدت زیبا و کوچک بیرون می‌آیند. به طور غریزی به درون دریا می‌خزند و توسط بازتاب ماه روی آب جذب آن می‌شوند.

 

لاک پشت چرمی

از دیگر لاک پشت هایی که در آب های خلیج فارس زندگی می کند، لاک پشت های غول پیکر چرمی هستند که ۱۷۰ سانتی متر طول و ۶۰۰ کیلوگرم وزن دارند و برایتخم گذاری به جزایر خلیج فارس می آیند

 

شرايط و قوانين مرکز حفاظت و مونیتورینگ لاک پشت هاي دريايي جزیره کیش

در مرکز حفاظت و مونیتورینگ نظافت و تمیزی محیط به شدت رعایت می شود.

کسی حق ندارد همراه خود کیسه پلاستیکی بیاورد.

ریختن زباله اکیدا ممنوع است.

دست زدن به لاک پشت ها حین غواصی اجتناب کنید.

به تخم لاک پشت ها دست نزنید و آن ها را جا به جا نکنید.

از شنا کردن در حریم لاک پشت و لمس کردنشان خود داری کنید.

در زیستگاه لاک پشت ها رفت و آمد نکنید.

هنگام قایق رانی به لاک پشت هایی که برای تنفس به سطح آب می آیند نزدیک نشوید.

 

 

فصل بازدید از لاک پشت هاي دريايي جزیره کیش

لاکپشت های دریایی کیش که در بهار یا پاییز برای تخم‌گذاری به ساحل می‌آید بین ۳۰ تا ۵۰ سال عمر دارد. از اواخر ماه پایانی سال تا نیمه‌های مردادماه، لاک پشت ها به ساحل می آیند تا تخم گذاری نمایند. بازدید کنندگان می توانند پس از هماهنگی با مرکز حفاظت و مونیتورینگ لاک پشت های دریایی در همان فصل، هنگام طلوع و غروب از تماشای کندن حفره و سپس تخم گذاری لاک پشت ها و لاک پشت های تازه از تخم بیرون آمده که راه خود را به سمت دریا می یابند و از مناظر طبیعی بی نظیری دیدن کنند.

 

 

سواحل بازديد لاک پشت هاي دريايي جزیره کیش

زیستگاه و محل شنای لاک پشت های منقار دار و سبز لاک پشت ها در منطقه بکر و زیبا در نزدیکی دماغه غربی، سواحل سنگی جنوب و جنوب غربی پارک ساحلی میرمهنا، صخره های سنگی سمت کشتی یونانی جزیره زیبا کیش و جزیره‌ی بکر هندورابی است.

تعداد نظرات 0

نوشتن نظر برای این پست